17.8 C
Thessaloniki

Όταν οι άνθρωποι δεν τολμούν να γεράσουν: εθισμένοι στη νεότητα και τη ματαιοδοξία

Ημερομηνία:

Κάποτε το λίφτινγκ ήταν μια επέμβαση που αφορούσε στις μεγαλύτερες ηλικίες. Ήταν ένα τολμηρό βήμα για λίγους, οι οποίοι ήθελαν να σταματήσουν τον χρόνο – και συνήθως το κρατούσαν κρυφό. Επίσης, ήταν προνόμιο των ευκατάστατων ανθρώπων. Σήμερα όμως η εικόνα είναι διαφορετική: οι επεμβάσεις αισθητικής- σε γυναίκες και άνδρες- δεν ψιθυρίζονται πια στο παρασκήνιο, αλλά δηλώνονται ανοιχτά. Είναι επιλογή ζωής. Η λεγόμενη «κόπωση από τα fillers», σε συνδυασμό με τη μαζική χρήση φαρμάκων για την απώλεια βάρους, τον ιατρικό τουρισμό χαμηλού κόστους και την ανάπτυξη νέων χειρουργικών τεχνικών, οι οποίες υποστηρίζονται από διασημότητες, ωθούν μια νέα κατηγορία πελατών προς τις αισθητικές επεμβάσεις.

Η Βρετανική Ένωση Αισθητικών Πλαστικών Χειρουργών (British Association of Aesthetic Plastic Surgeons – BAAPS) κατέγραψε αύξηση 8% στα λίφτινγκ κατά τους τελευταίους δώδεκα μήνες στο Ηνωμένο Βασίλειο. Παράλληλα, σύμφωνα με έρευνα της Αμερικανικής Ακαδημίας Πλαστικής και Επανορθωτικής Χειρουργικής Προσώπου (American Academy of Facial Plastic and Reconstructive Surgery), το ποσοστό των νεότερων ασθενών που υποβάλλονται σε λίφτινγκ αυξάνεται, με το 32% των επεμβάσεων να πραγματοποιείται πλέον σε άτομα ηλικίας 35 έως 55 ετών.

Η Αμερικανίδα τραγουδίστρια Μέγκαν Τρέινορ (Meghan Trainor), 30 ετών, παραδέχθηκε πρόσφατα ότι έχει κάνει «πολύ μπότοξ», χαριτολογώντας πως «δεν μπορεί πια να χαμογελάσει». (Photo by Andy Kropa/Invision/AP)

Ζώντας ανάμεσα σε πρόσωπα που δεν γερνούν

Πληροφορίες, εμπειρίες και τιμές κυκλοφορούν σε συζητήσεις και στα κοινωνικά δίκτυα, σαν να αναζητούν απλώς τον καλύτερο οδοντίατρο. Όλο και περισσότερες γυναίκες στα τριάντα τους –και κάποιες ακόμη νεότερες– αποφασίζουν να μπουν στο χειρουργείο. Δεν το κάνουν επειδή μεγάλωσαν. Το κάνουν για να μοιάζουν στις φανταχτερές φιγούρες από τις οποίες κατακλύζονται καθημερινά στις οθόνες τους.

Από την κόπωση των fillers στη μόνιμη λύση

Η κόπωση από τις ενέσεις υαλουρονικού οξέος (dermal fillers), έχει γίνει αισθητή. Η συνεχής χρήση τους παραμορφώνει. Ταυτόχρονα, το εάν τα ενέσιμα εμφυτεύματα διαλύονται ποτέ πλήρως αποτελεί εδώ και καιρό σημείο έντονης διαμάχης στη βιομηχανία της αισθητικής.
Μελέτες, έχουν δείξει ότι όχι μόνο σπάνια διαλύονται ολοκληρωτικά αλλά μετακινούνται και μπορεί να φράξουν τα λεμφικά κανάλια. Ένας από τους παράγοντες που συμβάλλουν σε αυτό που αποκαλούμε “pillow face” (πρησμένο ή «φουσκωμένο» πρόσωπο) είναι επίσης το γεγονός ότι, κατά κάποιον τρόπο, το πρόσωπο γίνεται ελαφρώς «νερουλό», επειδή έχει μειωθεί η ικανότητά του να αποστραγγίζει το λεμφικό υγρό.

Νέες τεχνικές, όπως το εν τω βάθει λίφτινγκ (deep plane facelift), υπόσχονται πιο φυσικά αποτελέσματα, χωρίς το «τραβηγμένο» βλέμμα που άλλοτε πρόδιδε το νυστέρι. Δεν μιλάμε μόνο για αντιγήρανση, αλλά για επανασχεδιασμό και αναδόμηση του προσώπου– μια επιλογή που αφορά γυναίκες στα 30 ή ακόμη και στα 20.

Το Ozempic face και η βιασύνη της απώλειας βάρους

Στο νέο τοπίο μπαίνουν και τα φάρμακα αδυνατίσματος, όπως η σεμαγλουτίδη (Ozempic, Wegovy). Η ταχεία απώλεια κιλών αδειάζει το πρόσωπο, αφήνοντάς το πρόωρα γερασμένο.

(AP photo)

Οι γιατροί μιλούν για το “Ozempic face: μια όψη όπου το σώμα δείχνει λεπτότερο, αλλά το πρόσωπο χάνει τον όγκο του και παραδίδεται στη χαλάρωση. Έτσι, μια ιατρική αγωγή που υπόσχεται υγεία μετατρέπεται σε αφορμή για νέες χειρουργικές παρεμβάσεις.

Η φιλοσοφία του λίφτινγκ άλλαξε

Για ένα νέο κύμα ασθενών, ο στόχος του λίφτινγκ δεν είναι να ξανακερδίσουν το παλιό τους πρόσωπο, αλλά να σχεδιάσουν ένα πρόσωπο πιο όμορφο από κάθε προηγούμενη εκδοχή. Πέρα από την απλή ανακατανομή των ιστών, η συγκεκριμένη εκδοχή του λίφτινγκ, βελτιστοποιεί χαρακτηριστικά, δημιουργεί συμμετρία εκεί όπου λείπει, και απαλύνει τις μεταβάσεις (όπως από το πηγούνι στη γνάθο), ώστε να ενισχύσει τις αναλογίες και τη μορφή.

Ο Αμερικανός δερματολόγος Φρέντρικ Μπραντ (Fredric Brandt), από τους πρώτους που διέδωσαν τη χρήση του Botox στη βιομηχανία της ομορφιάς, θεωρήθηκε ο «γιατρός των σταρ» και συνέβαλε καθοριστικά στη διάδοση των ενέσιμων επεμβάσεων παγκοσμίως. Ανάμεσα στους διάσημους ασθενείς του συγκαταλέγονταν και η Μαντόνα.

Οι άνδρες ακολουθούν

Το φαινόμενο δεν αφορά πια μόνο τις γυναίκες. Σύμφωνα με στοιχεία από τη Βρετανία, οι επεμβάσεις λίφτινγκ σε άνδρες αυξήθηκαν κατά 26% μέσα σε έναν χρόνο. Η εικόνα του «καλοφτιαγμένου άνδρα» γίνεται μέρος της νέας κανονικότητας. Και εκείνοι, όπως και οι γυναίκες, πιέζονται από κοινωνικές εικόνες, από τη χρήση φίλτρων και από την ανασφάλεια που γεννούν οι συγκρίσεις.

Τα social media: καθρέφτης και παγίδα

Πίσω από όλα αυτά βρίσκονται τα κοινωνικά δίκτυα. Έρευνα, έδειξε ότι η θέαση εικόνων γυναικών με επεμβάσεις προσώπου αυξάνει θεαματικά την επιθυμία για χειρουργείο, ιδιαίτερα σε όσες περνούν πολλές ώρες online και νιώθουν λιγότερη ικανοποίηση με την εμφάνισή τους. Τα συμπεράσματα δείχνουν ότι η εντατική χρήση κοινωνικών μέσων, σε συνδυασμό με την τάση επεξεργασίας φωτογραφιών (selfies, φίλτρα), συνδέεται άμεσα με την αποδοχή της αισθητικής χειρουργικής. Οι ερευνητές περιγράφουν έναν φαύλο κύκλο: όσο περισσότερο συγκρίνεται κανείς με τις «διορθωμένες» εικόνες που βλέπει, τόσο πιο πιθανό είναι να αποδεχθεί το νυστέρι ως φυσική επιλογή.

Η ψυχολογία πίσω από την απόφαση

Δεν πρόκειται μόνο για αισθητική. Πρόκειται για την ανασφάλεια, την ανάγκη να ταιριάξουμε με τα πρότυπα, την αίσθηση ότι δεν είμαστε αρκετοί. Η χειρουργική δεν «διορθώνει» μόνο το δέρμα· προσπαθεί να «γεμίσει» τα κενά που νιώθουμε όταν συγκρινόμαστε με τους άλλους. Πολλοί νέοι άνθρωποι εγκαταλείπουν τα προσωρινά ενέσιμα και στρέφονται κατευθείαν στο λίφτινγκ, θεωρώντας το πιο μόνιμο και αποδοτικό σε βάθος χρόνου.

Ιατρικός τουρισμός

Σε αυτό το σκηνικό, χώρες όπως η Τουρκία προσφέρουν πακέτα αισθητικής χειρουργικής σε χαμηλές τιμές, κάνοντας την απόφαση πιο εύκολη. Το ταξίδι για ένα νέο πρόσωπο γίνεται πλέον τόσο απλό όσο μια κράτηση για διακοπές. Το λίφτινγκ παύει να είναι μια επέμβαση που «διορθώνει» τα χρόνια. Γίνεται μια επέμβαση που υπόσχεται να μας φέρει πιο κοντά στο πρότυπο του σήμερα. Η αισθητική επέμβαση δεν είναι πια μόνο εργαλείο αντιγήρανσης, αλλά «βελτίωσης»· γυναίκες και άνδρες ζητούν να δείχνουν την καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους.

(AP Photo/Ted Shaffrey)

Στο κλασικό παραμύθι των αδελφών Γκριμ, η μητριά της Χιονάτης είναι η προσωποποίηση της ματαιοδοξίας: εξαρτά την αξία της από την αντανάκλασή της στον καθρέφτη, από την επιβεβαίωση ότι είναι «η πιο όμορφη απ’ όλες». Όταν ο καθρέφτης παύει να της το λέει, βυθίζεται στην ανασφάλεια και γίνεται επικίνδυνη.

Αυτός ο μύθος δείχνει πως η ματαιοδοξία, όσο κι αν αλλάζει εποχή ή το μέσο (από τον μαγικό καθρέφτη έως το Instagram), διατηρεί την ίδια ουσία: την εμμονή με την εξωτερική επιβεβαίωση. Εδώ ο καθρέφτης είναι οι οθόνες μας στα social media.


Σχετικό άρθρο: Botox: Ναι ή όχι στον πολιτισμό της αντιγήρανσης;

www.ertnews.gr

Πηγή: ertnews.gr

κοινοποιήστε την ανάρτηση

Εγγραφείτε

spot_imgspot_img

Δημοφιλή

Περισσότερα σαν αυτό
Related

Δίκυκλη μοτοσικλέτα συγκρούστηκε με αγριόχοιρο – Νεκρός ο 24χρονος οδηγός της

Σύγκρουση και εκτροπή δίκυκλης μηχανής, με θανάσιμο τραυματισμό, στην...