33.6 C
Thessaloniki

«Δεν ξέρω να τραγουδάω, δεν ξέρω από μουσική αλλά το chatbot ξέρει»: Τα μουσικά hit της AI και το μέλλον της μουσικής βιομηχανίας

Ημερομηνία:

Όταν οι τραγουδιστές και τα συγκροτήματα κάνουν πρόβες ή συναυλίες, βασίζονται στη φωνή τους και τα μουσικά όργανα για να δημιουργήσουν μουσική. Ο Όλιβερ ΜακΚάν, ένας Βρετανός με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο “imoliver”, ενεργοποιεί το chatbot του και χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη.

Τα τραγούδια του ΜακΚάν καλύπτουν μια ευρεία γκάμα μουσικών ειδών: Από indie pop, έως electro-soul και country-rap. Υπάρχει μόνο μία σημαντική διαφορά μεταξύ του McCann και των παραδοσιακών μουσικών: «Δεν έχω καθόλου μουσικό ταλέντο», παραδέχεται ο 37χρονος. «Δεν ξέρω να τραγουδάω, δεν ξέρω να παίζω όργανα και δεν έχω καθόλου μουσικό υπόβαθρο».

Ο ΜακΚάν άρχισε να πειραματίζεται με την τεχνητή νοημοσύνη για να δει αν θα μπορούσε να ενισχύσει τη δημιουργικότητά του και να «ζωντανέψει μερικούς από τους στίχους μου». Τον περασμένο μήνα, υπέγραψε συμβόλαιο με την ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία Hallwood Media, σημειώνοντας την πρώτη φορά που μια δισκογραφική εταιρεία υπέγραψε συμβόλαιο με έναν δημιουργό μουσικής με τεχνητή νοημοσύνη.

Ο ΜακΚάν είναι ένα παράδειγμα του πώς τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για τη δημιουργία τραγουδιών, όπως το Suno και το Udio, έχουν προκαλέσει μια κύμα συνθετικής μουσικής. Αυτό επισημάνθηκε ιδιαίτερα από ένα φανταστικό συγκρότημα, το Velvet Sundown, το οποίο έγινε ευρέως γνωστό παρόλο που όλα τα τραγούδια, οι στίχοι και το εξώφυλλο του άλμπουμ του δημιουργήθηκαν από τεχνητή νοημοσύνη.

The Velvet Sundown

Η μπάντα The Velvet Sundown γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Δημοσίευσαν τρία άλμπουμ το πρώτο μισό του 2025, και μάζεψαν περισσότερους από 850.000 μηνιαίους ακροατές στο Spotify. Ωστόσο, κανένας από τους τέσσερις μουσικούς της μπάντας δεν έχει δώσει συνεντεύξεις ή έχει ατομικούς λογαριασμούς στα κοινωνικά μέσα, ενώ δεν υπάρχουν αρχεία για ζωντανές εμφανίσεις. Αυτό προκάλεσε φήμες ότι η μπάντα και η μουσική της είναι προϊόν τεχνητής νοημοσύνης, κάτι που η ίδια αρνείται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Η υπόθεση γίνεται ακόμα πιο περίπλοκη, όταν το περιοδικό Rolling Stone US ανέφερε ότι ο εκπρόσωπος της μπάντας παραδέχτηκε ότι η μουσική των The Velvet Sundown δημιουργήθηκε με ένα εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης που ονομάζεται Suno. Αργότερα, το περιοδικό δήλωσε ότι ο εκπρόσωπος, με το όνομα Άντριου Φρέλον, ήταν ο ίδιος μια φάρσα, με τη μπάντα να αναφέρει στο Spotify ότι «δεν έχει καμία σχέση με αυτό το άτομο, ούτε υπάρχουν στοιχεία που να επιβεβαιώνουν την ταυτότητα ή την ύπαρξή του».

Η καθηγήτρια Τζίνα Νεφφ, από το Κέντρο Τεχνολογίας και Δημοκρατίας του ιδρύματος Minderoo στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ λέει ότι αυτό υποδεικνύει ένα πρόβλημα που επηρεάζει πολύ περισσότερα από ένα μόνο συγκρότημα.

«Το αν πρόκειται για ένα συγκρότημα τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να μην φαίνεται σημαντικό», είπε. «Όμως, η συλλογική μας αντίληψη της πραγματικότητας φαίνεται όλο και πιο ασταθής. Η ιστορία των Velvet Sundown εκμεταλλεύεται τους φόβους μας ότι θα χάσουμε τον έλεγχο της τεχνητής νοημοσύνης και δείχνει πόσο σημαντική είναι η προστασία των πληροφοριών στο διαδίκτυο».

Η επιρροή της τεχνητής νοημοσύνης

Αυτή η κατάσταση πυροδότησε μια συζήτηση για τον ρόλο της τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική, ενώ ταυτόχρονα προκάλεσε φόβους για την «τεχνητή νοημοσύνη χαμηλής ποιότητας», δηλαδή αυτόματα παραγόμενο περιεχόμενο χαμηλής ποιότητας που παράγεται μαζικά. Επίσης, έριξε φως στις μηχανές τεχνητής νοημοσύνης που δημιουργούν μουσική, οι οποίες αν και δημοκρατικοποιούν τη δημιουργία τραγουδιών, απειλούν να διαταράξουν τη μουσική βιομηχανία.

Οι ειδικοί λένε ότι η γενετική τεχνητή νοημοσύνη θα μεταμορφώσει τον κόσμο της μουσικής. Ωστόσο, μέχρι στιγμής υπάρχουν ελάχιστες λεπτομέρειες σχετικά με τον αντίκτυπό της στην παγκόσμια αγορά ηχογραφημένης μουσικής.

Τα πιο αξιόπιστα στοιχεία προέρχονται από την υπηρεσία Deezer, η οποία εκτιμά ότι το 18% των τραγουδιών που ανεβαίνουν καθημερινά στην πλατφόρμα της είναι δημιουργημένα από τεχνητή νοημοσύνη. Αν και αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό ποσοστό, υποδηλώνοντας ότι λίγα άτομα τα ακούνε πραγματικά, υπάρχουν και άλλες, μεγαλύτερες πλατφόρμες, όπως το Spotify, που δεν έχουν δημοσιεύσει στοιχεία σχετικά με τη μουσική τεχνητής νοημοσύνης.

«Είναι μια απόλυτη έκρηξη. Ένα τσουνάμι», δήλωσε ο Τζος Αντονούτσιο, διευθυντής της Σχολής Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης και Σπουδών του Πανεπιστημίου του Οχάιο. «Η ποσότητα της μουσικής που δημιουργείται από την τεχνητή νοημοσύνη θα αυξηθεί εκθετικά, καθώς οι νέοι μεγαλώνουν με την τεχνητή νοημοσύνη και γίνονται πιο άνετοι με αυτήν», είπε.

Ωστόσο, η γενετική τεχνητή νοημοσύνη, με την ικανότητά της να παράγει φαινομενικά μοναδικό περιεχόμενο, έχει διχάσει τον κόσμο της μουσικής, με μουσικούς και ομάδες του κλάδου να διαμαρτύρονται ότι τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης εκμεταλλεύονται τα ηχογραφημένα έργα για την εκπαίδευσή τους.

Διαμαρτυρίες

Οι δισκογραφικές εταιρείες προσπαθούν να αποκρούσουν την απειλή που αποτελούν οι νεοσύστατες εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης για τα έσοδά τους, ενώ οι καλλιτέχνες ανησυχούν ότι θα υποτιμήσει τη δημιουργικότητά τους.

Τρεις μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες, η Sony Music Entertainment, η Universal Music Group και η Warner Records, κατέθεσαν πέρυσι αγωγές κατά της Suno και της Udio για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων. Τον Ιούνιο, οι δύο πλευρές φαίνεται να ξεκίνησαν διαπραγματεύσεις που θα μπορούσαν να καθορίσουν κανόνες για τον τρόπο αμοιβής των καλλιτεχνών όταν χρησιμοποιείται τεχνητή νοημοσύνη για τη διασκευή των τραγουδιών τους.

Περισσότεροι από 1.000 μουσικοί, μεταξύ των οποίων οι Κέιτ Μπους, Άννι Λένοξ και Ντέιμον Άλμπαρν, κυκλοφόρησαν ένα σιωπηλό άλμπουμ για να διαμαρτυρηθούν για τις προτεινόμενες αλλαγές στους νόμους του Ηνωμένου Βασιλείου σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη, καθώς φοβούνται ότι θα υπονομεύσουν τον δημιουργικό τους έλεγχο.

Ορισμένοι χρήστες υποστηρίζουν ότι η συζήτηση αυτή δεν είναι παρά μια επανάληψη παλαιών επιχειρημάτων σχετικά με τεχνολογίες που κάποτε ήταν καινοτόμες και τελικά έγιναν ευρέως διαδεδομένες, όπως το AutoTune, τα drum machines και τα συνθεσάιζερ.

Η τεχνητή νοημοσύνη ως μορφή τέχνης

«Οι άνθρωποι παραπονιούνται ότι χρησιμοποιούμε έναν υπολογιστή για να κάνει όλη τη δουλειά μας”. Εγώ δεν το βλέπω έτσι. Το βλέπω ως ένα οποιοδήποτε άλλο εργαλείο που έχουμε στη διάθεσή μας», δήλωσε ο Σκότ Σμίθ, του οποίου η μπάντα τεχνητής νοημοσύνης, Πόλς Εμπάιερ, εμπνεύστηκε από βρετανικά συγκροτήματα της δεκαετίας του 1980 που χρησιμοποιούσαν συνθεσάιζερ.

Όπως και ο ΜακΚάν, ο Σμίθ δεν έμαθε ποτέ να παίζει κάποιο μουσικό όργανο. Και οι δύο λένε ότι αφιερώνουν πολύ χρόνο και προσπάθεια στη δημιουργία της μουσικής τους. Ο Σμίθ γράφει τους δικούς του στίχους. Αν και οι γεννήτριες τραγουδιών τεχνητής νοημοσύνης μπορούν να παράγουν και στίχους πέρα από μουσική, πολλοί έμπειροι χρήστες προτιμούν να γράφουν τους δικούς τους. Αυτή η διαδικασία του παίρνει δέκα λεπτά, αλλά στη συνέχεια αφιερώνει οκτώ έως εννιά ώρες δημιουργώντας διαφορετικές εκδοχές μέχρι το τραγούδι να «ταιριάζει με το όραμά του».

Οι ειδικοί λένε ότι η δυνατότητα της τεχνητής νοημοσύνης να επιτρέπει σε οποιονδήποτε να δημιουργήσει ένα επιτυχημένο τραγούδι θα ταράξει την παραγωγή της μουσικής βιομηχανίας.

«Σκεφτείτε πόσο κόστιζε παλιά να δημιουργήσεις ένα τραγούδι που θα έκανε θραύση», είπε ο Αντονούτσιο. «Αυτό άρχισε να μειώνεται. Από ένα μεγάλο στούντιο σε ένα φορητό υπολογιστή και σε ένα υπνοδωμάτιο. Και τώρα είναι σαν μια προτροπή κειμένου. Πολλές προτροπές κειμένου».

Πρόσθεσε όμως ότι η μουσική της τεχνητής νοημοσύνης βρίσκεται ακόμα σε φάση «Άγριας Δύσης» λόγω της έλλειψης νομικής σαφήνειας σχετικά με τα πνευματικά δικαιώματα.

Οι δημιουργοί ελπίζουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα γίνει τελικά μέρος του μουσικού κόσμου.

«Νομίζω ότι μπαίνουμε σε έναν κόσμο όπου ο καθένας, οπουδήποτε, μπορεί να δημιουργήσει την επόμενη επιτυχία, καθώς η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται όλο και πιο αποδεκτή από τον κόσμο ως μορφή τέχνης».

Πηγή: The Associated Press, BBC

www.ertnews.gr

Πηγή: ertnews.gr

κοινοποιήστε την ανάρτηση

Εγγραφείτε

spot_imgspot_img

Δημοφιλή

Περισσότερα σαν αυτό
Related

Καλοκαίρι 2025: Το τρίτο θερμότερο στην Ελλάδα από το 1960

Το καλοκαίρι που μόλις μας αποχαιρέτησε, καταγράφηκε ως το...

Θεσσαλονίκη: «Εκτεταμένες ανακαινίσεις στις φοιτητικές εστίες του ΑΠΘ»

Ανακαινίσεις στις εστίες του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου θα πραγματοποιηθούν προσεχώς,...