Νέα ντοκουμέντα και μαρτυρίες αποκαλύπτουν χαοτικές σκηνές και τον πανικό που επικράτησε την ώρα της εκκένωσης του φέρι μποτ που έπεσε σε ξέρα στα Νέα Στύρα.
Οι 105 επιβάτες καταγγέλλουν ότι ο καπετάνιος δεν έδωσε καμία οδηγία.
Μόλις είκοσι λεπτά από την αναχώρηση του φέρι μποτ Παναγία Παραβουνιώτισσα από το λιμάνι των Νέων Στύρων.
Οι 105 επιβάτες, ανάμεσά τους ηλικιωμένοι και παιδιά, τραντάζονται από απότομο ελιγμό. Το πλοίο προσκρούει σε ξέρα, στη βραχονησίδα Γλάρος, και ακινητοποιείται στο Νότιο Ευβοϊκό. Το καράβι παίρνει επικίνδυνη κλίση.
Ακολουθεί τρόμος και πανικός.
Μάταια οι επιβάτες αναμένουν κάποια ενημέρωση. Από τα μεγάφωνα, σιγή. Αλλά και το εννεαμελές πλήρωμα δεν είχε να δώσει καμία εξήγηση ή χρήσιμη πληροφορία τη στιγμή εκείνη.
Οι πρώτες βάρκες ιδιωτών φθάνουν.
Δέκα-δεκαπέντε άτομα κάθε φορά αρχίζουν να αποβιβάζονται στις βάρκες. Οι ιδιώτες βοηθούν, αλλά είναι οι μόνοι.
Αρχίζει να νυχτώνει και όσοι περιμένουν τη σειρά τους για να εγκαταλείψουν το πλοίο, αγωνιούν περισσότερο. Δεν υπάρχει κεντρικός συντονισμός, ούτε ενημέρωση εάν κινδυνεύει το φέρι με βύθιση μετά την κλίση που πήρε.
Επιβάτες στο άγνωστο, με τον φόβο να μεγαλώνει κάθε λεπτό που περνούσε. Ο ένας βοηθάει τον άλλον.
Καπετάνιος και πλήρωμα δεν ενημέρωσαν το κέντρο επιχειρήσεων του Λιμενικού
Ακόμη και το κέντρο επιχειρήσεων του Λιμενικού δεν ενημερώθηκε από τον πλοίαρχο.
«Το κέντρο επιχειρήσεων δεν ενημερώθηκε από τον πλοίαρχο, αλλά από πολίτες», δήλωσε ο Στέφανος Γκίκας, υφυπουργός Ναυτιλίας.
Έπειτα από μία ώρα περίπου, τα πλωτά Λιμενικού και ιδιωτών, ολοκληρώνουν με επιτυχία την απομάκρυνση των επιβατών. Ανάμεσά τους πολλά παιδιά, αλλά και ηλικιωμένοι. Η ταλαιπωρία, ωστόσο, συνεχίζεται.
Οκτώ άτομα επιβιβάστηκαν σε άλλο πλοίο και 47 διανυκτέρευσαν σε Μαρμάρι και Κάρυστο, γιατί στα Νέα Στύρα δεν υπήρχαν καταλύματα. Και άλλοι 4 διανυκτέρευσαν στο σαλόνι άλλου πλοίου.
Αφού σιγουρεύτηκαν για την ασφάλεια όλων… άρχισαν να αναζητούν τι θα συμβεί με τα οχήματα και τα προσωπικά τους αντικείμενα, που παραμένουν μέσα στο πλοίο. Στο πλοίο βρίσκονται συνολικά 35 οχήματα και τρεις μοτοσικλέτες.
Μπάχαλο και με την αποκόλληση
Περισσότερες από 24 ώρες μετά την προσάραξη του πλοίου στην ξέρα, κανείς δεν ξέρει πότε θα ολοκληρωθεί η αποκόλλησή του ή η απομάκρυνση, με κάποιο τρόπο, των οχημάτων που παραμένουν στο γκαράζ.
«Βρισκόμαστε ακριβώς δίπλα στο προσαραγμένο πλοίο το οποίο έχει πάρει κλίση εξαιτίας της εισροής υδάτων. Οι αντλίες δουλεύουν συνεχώς προκειμένου να απομακρύνουν το νερό από το αμπάρι ενώ πάνω βρίσκονται λιμενικοί. Έχουν κατεβάσει τη μπουκαπόρτα προκειμένου, όταν ολοκληρωθεί η επισκευή, να ξεκινήσει η διαδικασία μεταφοράς των οχημάτων», μεταδίδει ο δημοσιογράφος του MEGA.
Στο σημείο έχει μεταβεί ένα ρυμουλκό, ενώ σε λίγη ώρα αναμένεται να φτάσει ακόμα ένα. Μέχρι και πριν από λίγες ώρες δεν είχε κατατεθεί σχέδιο ασφαλείας από την ιδιοκτήτρια εταιρεία του πλοίου.
Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το ρυμουλκό πιέζει συνεχώς το πλοίο ώστε να μειωθεί η κλίση του και στη συνέχεια να καταφέρουν να ράψουν τα σκισμένα σημεία ώστε να σταματήσει η εισροή υδάτων και να οδηγηθεί στο λιμάνι των Νέων Στύρων.
Μπαμ μεσοπέλαγα
Και ενώ ο πανικός αρχίζει να κυριεύει τους επιβάτες, κανείς δεν γνωρίζει τι έχει συμβεί. Ούτε μια ανακοίνωση από τα μεγάφωνα. Καμία οδηγία. Κανείς δεν καθοδηγεί τους επιβάτες.
Στις 18:51 πολίτης τηλεφωνεί και ενημερώνει το Λιμενικό. Από το κέντρο επιχειρήσεων, επτά λεπτά αργότερα, ενεργοποιείται το σχέδιο έκτακτης ανάγκης, με σκάφη που βρίσκονταν στην περιοχή να καλούνται να μεταβούν στο σημείο.
Ένδεκα ολόκληρα λεπτά μετά το συμβάν, καταφέρνει το Λιμενικό να επικοινωνήσει τηλεφωνικά με τον κυβερνήτη.
Οι επιβάτες ψάχνουν μόνοι τους τα σωσίβια κάτω από τις θέσεις τους. Άλλοι καλούν το 112. Κανένας συντονισμός, καμία βοήθεια από τα μέλη του πληρώματος. Ούτε σκάλες ειδικές για την εκκένωση φέρεται να μην είχε το πλοίο.
«Το καράβι χτύπησε σε ξέρα έχει γείρει, κάνεις δεν εμφανίστηκε δεν βγήκε καμία ανακοίνωση, η ώρα είναι επτά και. Τα σωσίβια τα πήρε μόνος του ο κόσμος δεν έχει εμφανιστεί κανείς από το πλήρωμα».
«Το πρώτο πράγμα που με εντυπωσίασε, είναι ότι η εκκένωση του πλοίου έγινε με ιδιωτικά, διάφορα σκάφη, πλοιάρια κλπ. Δεν είχαμε ούτε ένα ναυαγοσωστικό, να είναι κοντά, με ανθρώπους επαγγελματίες, που είναι η δουλειά τους αυτή δηλαδή», είπε ο υποναύαρχος ε.α., Θρασύβουλος Σταριδόπουλος.
Οι εικόνες με τους οργισμένους επιβάτες να αναρωτιούνται τι έχει συμβεί, είναι ενδεικτικές της έλλειψης οργάνωσης που υπήρξε εκείνες τις στιγμές.
Το υπουργείο Ναυτιλίας, διαπιστώνοντας ότι με το πέρασμα 14 ωρών, δεν είχε γίνει η παραμικρή ενέργεια για την αποκόλληση του πλοίου, έστειλε την πλοιοκτήτρια εταιρεία στον Εισαγγελέα, όπου οδηγήθηκε και ο πλοίαρχος του φέρι μπόουτ μετά τη σύλληψή του.
Υπό κράτηση ο πλοίαρχος
Ο πλοίαρχος προσήχθη στο πλαίσιο της προανάκρισης και οδηγήθηκε στον ανακριτή στο λιμεναρχείο Χαλκίδας, ο οποίος διέταξε την κράτησή του.
Του ασκήθηκε ποινική δίωξη κατά της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας και για την παρακώληση των συγκοινωνιών ενώ κατηγορείται και για πρόκληση ναυαγίου. Ο πλοίαρχος υποστήριξε πως το πηδάλιο του πλοίου κόλλησε και πως ο ίδιος δεν είδε την ξέρα.
Ωστόσο, υπό διερεύνηση είναι το εάν ήταν ανοιχτό το ραντάρ του πλοίου. Ο καπετάνιος του πλοίου θα προσαχθεί εκ νέου την Παρασκευή ώστε να απολογηθεί.
Την ίδια ώρα, μετά από αυτό το περιστατικό, θα εκδοθεί σχετική διαταγή από το υπουργό Ναυτιλίας, Βασίλη Κικίλια, ώστε να γίνουν έλεγχοι σε πλοιάρχους και πληρώματα για τους κανόνες ασφαλείας.