Τι κοινό μπορεί να έχει ένας ποδοσφαιρικός σύλλογος και μία ομάδα της Formula 1; Με μία πρώτη ματιά καμία, αλλά αν κοιτάξει κάποιος τις πορείες των δύο ομάδων θα δει πως αποτελούν τις «δύο όψεις του ίδιου νομίσματος»!
Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και Φεράρι γνωρίζουν καλά τι σημαίνει πρωταθλητισμός. Ακόμα καλύτερα όμως ξέρουν τι θα πει… πτώση από τον θρόνο.
Η Γιουνάιτεντ και η «χρυσή» εποχή Φέργκιουσον
Τη σεζόν 1985-86 η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ τερμάτισε στην 4η θέση του αγγλικού πρωταθλήματος, υπό τις οδηγίες του Ρον Άτκινσον. Έμεινε έτσι, για 11η χρονιά δίχως πρωτάθλημα και ο σύλλογος χρειαζόταν μία αλλαγή.
Τότε ήταν που στους «κόκκινους διαβόλους» έφτασε ο Σερ Άλεξ Φέργκιουσον. Ο Σκωτσέζος τεχνικός μπορεί αρχικά να μην κατόρθωσε να φέρει το πρωτάθλημα στο Μάντσεστερ, καθώς για έξι χρόνια τερμάτισε δύο φορές στην 11η θέση, δύο φορές στη 2η, μία στη 13η και μία στην 6η.
Με την αλλαγή του θεσμού και τη μετονομασία του σε Premier League, ξεκίνησε η κυριαρχία της Γιουνάιτεντ. Τη σεζόν 1992-93 η ομάδα του Φέργκιουσον κατέκτησε το πρωτάθλημα, κάτι που ο σύλλογος δεν είχε καταφέρει για 27 χρόνια, από τη σεζόν 1966-67.
Από εκεί και έπειτα η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ τερμάτιζε στις πρώτες τρεις θέσεις, μέχρι και τη σεζόν 2012-13, που έφυγε ο Σκωτσέζος τεχνικός. Στο διάστημα αυτό οι «κόκκινοι διάβολοι» κατέκτησαν 13 πρωταθλήματα Αγγλίας, από τα 20 που έχουν συνολικά.
Ο Σερ Άλεξ, μετέτρεψε την ομάδα του Μάντσεστερ σε κυρίαρχους στην Premier League, αλλά και στην πιο επιτυχημένη ομάδα του νησιού.
Το τέλος μιας εποχής και η πτώση
Όταν ο Φέργκιουσον σταμάτησε την προπονητική, η Γιουνάιτεντ δεν κατάφερε να συνεχίσει την κυριαρχία της. Στα επόμενα 12 χρόνια, δεν «στέφθηκε» πρωταθλήτρια, ενώ μόλις τέσσερις φορές τερμάτισε στις θέσεις 2-3.
Την ίδια ώρα, Λίβερπουλ και Μάντσεστερ Σίτι «απολάμβαναν» την κορυφή της Premier League. Το πρωτάθλημα που κατέκτησαν οι «ρεντς» τη σεζόν 2024-25, αποτελεί το 20ο του συλλόγου, με το οποίο ισοφάρισε το ρεκόρ της Γιουνάιτεντ.
Η εικόνα των «κόκκινων διαβόλων» εντός και εκτός γηπέδων δεν βελτιώθηκε, με την πάροδο των χρόνων. Πλέον ο σύλλογος αντιμετωπίζεται με χλευασμό και έχει μετατραπεί σε… ανέκδοτο για τους Άγγλους οπαδούς.
Το «κόκκινο αμάξι» που τα… πήρε όλα
Ο ιδρυτής της ομάδας Έντσο Φερράρι είχε δηλώσει: «Ζήτησε από ένα παιδί να ζωγραφίσει ένα αυτοκίνητο, και σίγουρα θα το ζωγραφίσει κόκκινο».
Έτσι η Σκουντερία Φεράρι εκπροσωπούσε πάντα αυτή την ιδέα του ιδιοκτήτη της. Με έδρα το Μαρανέλο της Ιταλίας και με ένα μονοθέσιο που ο περισσότερος κόσμος θα αναγνώριζε, η Φεράρι αποτελεί την ομάδα με τα περισσότερα πρωταθλήματα κατασκευαστών στην ιστορία του αθλήματος, μετρώντας 16 τίτλους. Ταυτόχρονα, η ιταλική ομάδα κατέχει και το ρεκόρ σε πρωταθλήματα οδηγών (15).
Αυτή δεν είναι Φεράρι…
Ωστόσο, τελευταία φορά που η Φεράρι κατέκτησε το πρωτάθλημα κατασκευαστών ήταν το μακρινό 2008, ενώ τελευταία φορά που οδηγός της ομάδας κατέκτησε το πρωτάθλημα ήταν το 2007 ο Κίμι Ραϊκόνεν.
Τα τελευταία χρόνια η Σκουντερία απέχει αρκετά από την κυριαρχία στις πίστες. Πλέον ομάδες όπως η Mercedes, η Red Bull και η McLaren θεωρούνται τα φαβορί για τους τίτλους, αφήνοντας τη Φεράρι στην 4η θέση.
Ύστερα από συνεχόμενα λάθη στον σχεδιασμό του μονοθεσίου, στη στελέχωση των pit και στη στρατηγική προσέγγιση, η Φεράρι κατόρθωσε να γίνει η ομάδα «αστείο» της Φόρμουλα 1. Από την εποχή που όλες οι ομάδες ήθελαν να της μοιάσουν και την αντιγράψουν, στο σήμερα που θεωρείται παράδειγμα προς αποφυγή.
Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και Φεράρι, μοιράζονται την κυριαρχία στο χώρο τους πριν από μία 10ετία, ταυτόχρονα όμως μοιράζονται και την «πτωση από την κορυφή» τα τελευταία χρόνια. Δύο ομάδες που μετατράπηκαν από πρωταθλήτριες σε… περίγελοι.