Είναι μια κακή συνήθεια από αρκετούς να μη φορούν ζώνη ασφαλείας, ειδικά εκείνοι που κινούνται σε κοντινές αποστάσεις, θεωρώντας ότι «δύο βήματα πάω, δε χάθηκε κι ο κόσμος». Κι όμως, θεωρείται παράβαση η μη χρήση, σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Κι όμως, μπορεί να χαθεί μια ζωή, διότι έχει παρατηρηθεί ότι τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν σε κοντινές αποστάσεις από και προς το σπίτι μας, καθώς επειδή είναι η περιοχή μας νομίζουμε ότι την ξέρουμε καλύτερα.
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 25% των θανάτων από τροχαία σχετίζεται με τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας, ενώ στην Ελλάδα η χρήση της είναι ακόμα χαμηλότερη.
Επειδή όσα γράφω τα γράφω εκ πείρας, μου έχει συμβεί να οδηγό και να έχω συνεπιβάτη που δε θέλει να βάλει ζώνη και του λέω αν δε βάλεις δεν ξεκινάω. Κι αυτό πρέπει να μας γίνει συνείδηση.
Όμως, η χρήση ζώνης ασφαλείας δεν αφορά μόνο οδηγό και συνεπιβάτη που κάθεται στη διπλανή θέση. Αφού και τους πίσω επιβαίνοντες.
Πριν μερικά χρόνια, όταν είχαν έρθει τα ανίψια μου από τη Γερμανία, παιδιά του Δημοτικού, τότε, πήγα να τα πάρω από το αεροδρόμιο, ερχόμενα ασυνόδευτα. Μόλις κάθονται στο πίσω κάθισμα, χωρίς να έχω πει κάτι, βάζουν μόνα τους τη ζώνη ασφαλείας.
Είχαν μάθει διαφορετικά στη Γερμανία, εκεί –και σε άλλες χώρες- όπου υπάρχουν νόμοι και κανόνες που τηρούνται. Έχουν και διαφορετική παιδεία.
Όσο κι αν ορισμένοι θεωρούν ότι η ζώνη ασφαλείας στις πίσω θέσεις είναι περιττή, σφάλουν τρομερά.
Παιδί, 15 ετών, από το χωριό μου, γιος φίλου μου, έχασε τη ζωή του διότι καθόταν στο πίσω κάθισμα, στη μέση και δεν φορούσε ζώνη. Πώς συνέβη αυτό; Σε μετωπική σύγκρουση, με αυτοκίνητο από την απέναντι κατεύθυνση να μπαίνει στο ρεύμα κυκλοφορίας του αυτοκινήτου που οδηγούσε η αδερφή του αδικοχαμένου Κωνσταντίνου, το παιδί εκτινάχτηκε μπροστά στο παρμπρίζ και έχασε τη ζωή του από κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις.
Δεν θα πω άλλα, διότι είναι τραγικές τέτοιες καταστάσεις. Θα πώς μονάχα ότι ζώνες ασφαλείας βάζουμε σε όποια θέση καθόμαστε, ακόμα και σε πούλμαν.
Τώρα, όσον αφορά τον ΚΟΚ. Με τον προηγούμενο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ο οδηγός που δεν φορούσε ζώνης ασφαλείας είχε αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 ημέρες και στέρηση πινακίδων για 60 ημέρες, ενώ για τον συνεπιβάτη το πρόστιμο ήταν 50 ευρώ.
Με τον νέο ΚΟΚ, θα επιβάλλεται πρόστιμο 350 ευρώ στον οδηγό και αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες. Στην 1η υποτροπή το πρόστιμο είναι 1.000 ευρώ και αφαιρείται η άδεια για 180 ημέρες. Στη 2η υποτροπή έχουμε πρόστιμο 2.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας έως 1 έτος.
Η δε μη χρήση ζώνης από τον συνεπιβάτη τιμωρείται με πρόστιμο 150 ευρώ για τον ίδιο αλλά και για τον οδηγό, ακόμη κι αν αυτός φορούσε (άρθρο 37).
To άρθρο Νέος ΚΟΚ: Η ζώνη μάς δένει με τη ζωή δημοσιεύτηκε στο NewsIT .