25.2 C
Thessaloniki

Αυξημένη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας

Ημερομηνία:

Σημαντικά αυξημένη κατά 5% ήταν το 2024 η τραπεζική χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας, με αποτέλεσμα τα συνολικά ελληνικά δάνεια (τόσο τα αντληθέντα όσο και τα δεσμευμένα αλλά μη αντληθέντα) που έχουν καταγραφεί τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως να ανέρχονται σε 53,51 δισ. δολ. στις 31/12/2024. Αυτό ανέτρεψε την πτωτική τάση που παρατηρήθηκε τα δύο τελευταία χρόνια, με τα ελληνικά δάνεια να ανέρχονται συνολικά σε 50,89 δισ. δολ. το 2023 και 51,90 δισ. δολ. το 2022, αναφέρει στην ετήσια έκθεσή της για τη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας η Petrofin Research.

Το πιο εντυπωσιακό ωστόσο στοιχείο είναι ότι το μερίδιο των ελληνικών τραπεζών στη χρηματοδότηση της ελληνικής ναυτιλίας αυξήθηκε από 26,2% το 2022 σε 33,45% το 2024, όταν η άνοδος του συνολικού δανειακού χαρτοφυλακίου της ναυτιλίας στη διάρκεια των δύο χρόνων ήταν μόλις 3,8%.

Η έρευνα αναφέρει ότι οι ελληνικές τράπεζες είναι η ομάδα τραπεζών που σημείωσε τη μεγαλύτερη αύξηση κατά 17,5% σε σχέση με το 2023, συνεχίζοντας την ανοδική της πορεία με έντονο ρυθμό.

Η τράπεζα με το μεγαλύτερο δανειακό χαρτοφυλάκιο στην ελληνική ναυτιλία παραμένει πάντως η UBS (Credit Suisse) με δάνεια ύψους 5,2 δισ. δολ. και αύξηση 2%, αλλά στις επόμενες θέσεις βρίσκονται ελληνικές τράπεζες.

Ειδικότερα η Eurobank με 4,6 δισ. δολ. χαρτοφυλάκιο και αύξηση 14,91% είναι δεύτερη, ενώ στην τρίτη θέση ακολουθεί η Τράπεζα Πειραιώς με 4,47 δισ. δολ. και άνοδο 20,81%. Ακόμη μεγαλύτερη είναι η ποσοστιαία αύξηση (27,35%) του χαρτοφυλακίου της Εθνικής Τράπεζας που ακολουθεί με 4,23 δισ. δολ. Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνει η Alpha Bank με 3,87 δισ. δολ. χαρτοφυλάκιο και άνοδο 7,44%.

Η νέα συγχωνευμένη τράπεζα Attica – Παγκρήτια βελτίωσε σημαντικά τη θέση της (βρίσκεται στην 24η) με αύξηση χαρτοφυλακίου 173,67% στα 203 εκατ. δολ., ενώ η Aegean Baltic Bank με άνοδο 1,26% βρίσκεται στη 19η θέση με 419,24 εκατ. δολ. Ολες μαζί ελέγχουν το 33,5% του συνολικού χαρτοφυλακίου δανείων της ελληνικής ναυτιλίας.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι μικρή αύξηση (2,5%) παρουσιάζει και το χαρτοφυλάκιο μιας άλλης ομάδας τραπεζών, των διεθνών χωρίς παρουσία (κατάστημα) στην Ελλάδα. Αντιθέτως, η τρίτη ομάδα, δηλαδή οι διεθνείς τράπεζες με ελληνική παρουσία, συνέχισαν την πτωτική τους τάση για δεύτερη χρονιά βλέποντας περαιτέρω μείωση 6,2% στο μερίδιό τους.

Η μεγάλη άνοδος των ελληνικών τραπεζών οφείλεται στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητάς τους. Οπως σημειώνει η Petrofin, οι ελληνικές τράπεζες μπόρεσαν να προσφέρουν βελτιωμένους όρους δανεισμού και προσείλκυσαν περισσότερες επιχειρήσεις ελλήνων πλοιοκτητών, συμπεριλαμβανομένης της χρηματοδότησης νεότευκτων πλοίων. Ο ρόλος των ελληνικών τραπεζών στη χρηματοδότηση των ελληνικών πλοίων αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω. Βοηθούμενες από την παροχή πολλών βοηθητικών υπηρεσιών και την αύξηση των καταθέσεων των πελατών, οι ελληνικές τράπεζες ανταγωνίστηκαν πιο αποτελεσματικά, απευθυνόμενες στους μικρότερους και μεσαίου μεγέθους πλοιοκτήτες, και αύξησαν την είσοδό τους στη χρηματοδότηση νεότευκτων πλοίων. Οι μεγαλύτεροι έλληνες πλοιοκτήτες με πολλαπλές παραγγελίες, ιδίως σε κινεζικά ναυπηγεία, προτίμησαν κυρίως την κινεζική χρηματοδοτική μίσθωση.

Οι ξένες τράπεζες

Μάλιστα, η άνοδος του μεριδίου των ελληνικών τραπεζών επηρέασε θετικά και το συνολικό μερίδιο των ευρωπαϊκών τραπεζών που χρηματοδοτούν την ελληνική ναυτιλία, το οποίο αυξήθηκε κατά 3,6%, ανακόπτοντας την πτωτική τάση που παρατηρήθηκε τα τελευταία δύο χρόνια.

Ο συνολικός αριθμός των τραπεζών που χρηματοδοτεί την ελληνική ναυτιλία μειώθηκε από 50 σε 49 καθώς ορισμένες έχουν στραφεί κυρίως στη χρηματοδοτική μίσθωση, ενώ στην έρευνα προστέθηκαν και ορισμένες νέες.

Αναφερόμενη στην πορεία χρηματοδότησης τα επόμενα χρόνια, η Petrofin επισημαίνει ότι το κρίσιμο ζήτημα είναι οι επαναδιαπραγματεύσεις των δασμών μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας. Είναι αδύνατο να προβλέψει κανείς τι θα συμβεί και τις επιπτώσεις που θα έχει αυτό στη ναυτιλία και τη χρηματοδότηση, σημειώνει. Μεταξύ άλλων καταγράφει μια διστακτικότητα των ελλήνων πλοιοκτητών να δεσμευτούν σε νέες παραγγελίες πλοίων στην Κίνα λόγω των αμερικανικών κυρώσεων που έχουν περίοδο χάριτος 180 ημερών, ενώ προσθέτει ότι μια παράταση του εμπορικού πολέμου θα επηρεάσει αναμφίβολα αρνητικά τη ναυτιλία και όλες τις παραμέτρους που χρησιμοποιούνται για τη διάρθρωση της χρηματοδότησης.

Πηγή: taNea.gr

κοινοποιήστε την ανάρτηση

Εγγραφείτε

spot_imgspot_img

Δημοφιλή

Περισσότερα σαν αυτό
Related

Ο αποκλεισμός της ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα είναι σκάνδαλο, δηλώνει ο πρόεδρος Μακρόν

Ο αποκλεισμός της ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα είναι “σκάνδαλο“,...

Άρης Μουγκοπέτρος: «Μακάρι κάποτε να είμαστε ξανά έτσι» – Η συγκινητική ανάρτηση με το κλαρίνο

Με μία συγκινητική ανάρτηση στο Instagram, ο Άρης Μουγκοπέτρος...

Κώστας Σλούκας και Μαρία Δαρσινού γιόρτασαν τα πρώτα γενέθλια του γιου τους με ένα πάρτι

Τα πρώτα γενέθλια του γιου τους γιόρτασαν σήμερα (09.06.2025)...

Ιράν: Αν το Ισραήλ χτυπήσει πυρηνικές μας εγκαταστάσεις, θα χτυπήσουμε τις δικές τους

«Οποιαδήποτε επίθεση του ισραηλινού καθεστώτος κατά των ιρανικών πυρηνικών...