Ότι γνωρίζατε από τα παραδοσιακά τιμόνια, στο αυτοκίνητο που συνδεόταν με μια κολώνα η οποία μετέφερε τους χειρισμούς του οδηγού για περισσότερο από 125 χρόνια, από τότε, δηλαδή που ανακαλύφθηκε το πρώτο βολάν, ξεχάστε τα. Η συνδεσιμότητα, οι νέες προηγμένες τεχνολογίες που έχουν φέρει επανάσταση στο κόκπιτ του οδηγού ( με την αυτοματοποιημένη οδήγηση και τον εξηλεκτρισμό των μοντέλων) είναι έτοιμες να τα αλλάξουν όλα, ακόμη και το παραδοσιακό βολάν, που στηριζόταν σε μια συνταγή που υιοθετούσαν έως και σήμερα όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο.
Η επανάσταση έρχεται από τη Mercedes-Benz η οποία παρουσίασε πριν λίγες ημέρες με τη γερμανική φίρμα να ετοιμάζεται να λανσάρει από το 2026 το πρώτο τιμόνι με την τεχνολογία steer-by-wire. Η ειδοποιός διαφορά ότι μεταξύ του τιμονιού και των τροχών δεν θα υπάρχει η παραδοσιακή κολώνα, όπως συμβαίνει σε όλα τα αυτοκίνητα εδώ και πολλές δεκαετίες. Η νέα τεχνολογία θα μεταφέρει τις πληροφορίες , τις κινήσεις ουσιαστικά του οδηγού από το τιμόνι στους τροχούς μέσω ενός καλωδίου!
Κοινώς, η τεχνολογία αυτή δεν απαιτεί μηχανική σύνδεση μεταξύ τιμονιού και μπροστινών τροχών, αφού οι εντολές του οδηγού μεταδίδονται ηλεκτρονικά. Σύμφωνα με τη γερμανική φίρμα το νέο …μαγικό τιμόνι θα προσφέρει πολύ καλύτερους χειρισμούς, οι ελιγμοί θα γίνονται παιχνίδι ( άλλωστε πλέον σε πολλά αυτοκίνητα υπάρχει το σύστημα αυτόματου παρκαρίσματος) και ο οδηγός θα μπορεί να παρκάρει χωρίς να απαιτείται η τοποθέτηση των χεριών στο τιμόνι.
Η εντελώς νέα αίσθηση της τεχνολογίας “steer by wire” υπόσχεται απόλυτη εξάλειψη των παραδοσιακών κραδασμών από τις λακκούβες, που σήμερα έδιναν άμεση πληροφόρηση στα χέρια του οδηγού. Ηδη η Mercedes-Benz έχει φροντίσει ώστε να γίνουν άπειρες δοκιμές στο νέο σύστημα διεύθυνσης.
Το νέο σύστημα έχει ήδη διανύσει πάνω από ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα δοκιμών σε δοκιμαστήρια σε πίστες δοκιμής και δρόμους. Δεδομένων των υψηλών προδιαγραφών ασφαλείας που θέτει η Mercedes-Benz, και γι’ αυτό το σύστημα εφαρμόζει αρχιτεκτονική με εφεδρικά κυκλώματα! Το νέο σύστημα ουσιαστικά μεταφέρει τις παραδοσιακές κινήσεις του οδηγού μέσω δεδομένων! Ανάλογα με την ταχύτητα οδήγησης και την κατάσταση, ένας ενεργοποιητής στο τιμόνι στέλνει τα δεδομένα προς την κρεμαγιέρα, η οποία με την σειρά της κατευθύνει τους τροχούς.
Στο μέλλον, και με γνώμονα ότι η αυτοματοποιημένη οδήγηση παίρνει σάρκα και οστά το τιμόνι θα μπορεί να απενεργοποιείται και να λειτουργεί ως gaming για τη διασκέδαση του οδηγού! Επίσης, όταν δεν θα χρησιμοποιείται ο οδηγός θα μπορεί να είναι πιο επίπεδο, ενισχύοντας την αίσθηση ευρυχωρίας στην οθόνη του οδηγού. Και φυσικά με ενεργοποιημένα τα μελλοντικά συστήματα αυτοματοποιημένης οδήγησης, ο οδηγός θα μπορεί μακροπρόθεσμα να υιοθετεί πιο χαλαρές θέσεις.
Ιστορικά το πρώτο τιμόνι σε αυτοκίνητο τοποθετήθηκε το 1894. Σαφώς, η νέα τεχνολογία θα βρει αρκετούς αρνητές, που σε κάθε περίπτωση δηλώνουν φαν της παραδοσιακής τεχνολογίας, με το τιμόνι και τον οδηγό να έχουν άρρηκτα συναισθηματική σχέση. Το μέλλον φέρνει πολλά νέα συστήματα που σήμερα, «τρομάζουν» τους παραδοσιακούς οδηγούς αλλά εξιτάρουν τους νέους που είναι πιο εξοικειωμένοι με την προηγμένη τεχνολογία!