Οι καλλιτέχνες που συνεργάστηκαν με την Άννα Παναγιωτοπούλου ή θεωρούν ότι συναντήθηκαν κάπου στο ανάμεσα σκηνής-οθόνης και πανιού, ένοιωσαν την ανάγκη να μοιραστούν κάποιες σκέψεις δημόσια.
Εύστοχος όσο λίγοι, ο Γεράσιμος Ευαγγελάτος αποκωδικοποίησε τον ουσιαστικό λόγο που η Άννα Παναγιωτοπούλου είναι αναντικατάστατη.
«Η Άννα Παναγιωτοπουλου άνηκε σε αυτή τη σπάνια κάστα ηθοποιών που ενστικτωδώς μπολιάζουν το γέλιο με μια στάλα μελαγχολίας για να επικυρώσουν το υπαρξιακό βάθος της ουσιαστικής κωμωδίας.
Με το θηριώδες sui generis ταλέντο, το απαράμιλλο στιλ, τη βραχνή φωνή και το δυναμισμό της απέδειξε ότι η κωμωδία εκτός από διασκέδαση, αποτελεί το ιδανικότερο πεδίο ηθικής, αισθητικής και κοινωνικής συνδιαμόρφωσης· κι όλα αυτά με την ευκολία που έριχνε ένα συνωμοτικό πλάγιο βλέμμα στην κάμερα ή στην πλατεία.
Κανένα στερεότυπο δεν τη χώρεσε, καμιά πρόκληση δεν την εξέθεσε. Αντίθετα έγινε για πολλούς από μας, μεγαλώνοντας, μια φιγούρα δυναμική, μητρική, διεκδικητική και γενναιόδωρη, ένα σύμβολο απελευθέρωσης κι ενδυνάμωσης μέσα στη φαινομενική comme il faut ασφάλεια της οικογενειακής ψυχαγωγίας μας.
Της χρωστάμε πολλά. Κυρίως όμως εκείνα τα πρώτα – πρώτα απενοχοποιημένα, αυθόρμητα ειλικρινή μας χαμόγελα, που δίχως σκέψη εξαργυρώνουμε ακόμα. Την περιέχουμε περισσότερο απ’ όσο υποθέτουμε γι’ αυτό και σήμερα ο καθένας μας πενθεί κάτι αληθινά δικό του». Μαζί με το post του ανήρτησε και μια υπέροχη, όχι τόσο γνωστή φωτογραφία της, τραβηγμένη από τον Σπύρο Στάβερη.
Ο Γιώργος Παυριανός μοιράστηκε με τους φίλους του στα κοινωνικά δίκτυα, τις σκέψεις του για τον χαμό της δικής του Άννας.
«Λυπήθηκα που έφυγε από κοντά μας η Αννα Παναγιωτοπούλου. Για εμάς τους μεγαλύτερους έχει μια πίκρα αυτός ο αποχωρισμός.
Αναμνήσεις από την βραχνή φωνή της, από το «Αλλά, κρατιέμαι!», από την «Μαντάμ Σουσού», από τις «Τρείς Χάριτες». Βρήκα ένα επεισόδιο που παίζουμε μαζί με τον Ιάσονα Τριανταφυλλίδη.
Ο Ιάσονας ήταν έμπειρος, έπαιζε άνετα τον ρόλο του. Ενώ εγώ καθόμουν και χάζευα τα κορίτσια και ιδιαίτερα την Αννα.
«Πες παιδάκι μου τα λόγια σου, τι κάθεσαι και με χαζεύεις;» μου έλεγε. Γυρίσαμε την σκηνή δυό-τρεις φορές μέχρι να μπω στο κλίμα. Μου ήταν δύσκολο. Όπως μου είναι τώρα δύσκολο να της πω το στερνό αντίο.
Καλύτερα να δούμε το επεισόδιο…».
Ο Λάκης Γαβαλάς, στρέφοντας υποτιθέμενα τα φώτα πάνω του, μίλησε για τη σημασία που είχε η Άννα Παναγιωτοπούλου στις ζωές όλων μας.
«Όταν πεθάνω θέλω να μιλάνε για μένα όπως για την Άννα Παναγιωτοπούλου γι’ αυτό όσο ζω θα δίνω χαρά και μοναδικότητά».
Ο ηθοποιός Μίνωας Θεοχάρης έγραψε στις ιστορίες του: «Είναι κάποιοι άνθρωποι που μπαίνουν μέσα στη ζωή μας και τη γεμίζουν χρυσόσκονη. Σαν τις καλές νεράιδες στα παραμύθια. Κάτι τέτοιο ήταν για εμένα η Άννα. Δέχτηκε να με συναντήσει λίγο πριν δώσω εξετάσεις εισαγωγικές στο Εθνικό [Θέατρο] για μια γνώμη.
Η γνώμη έγινε σύντομα βοήθεια. [Και] η βοήθεια, στήριξη κανονική. Ήταν πάντα εκεί. Ερχόταν σε όλα. Ό,τι έκανα. Σα να ήμουν «δικός της». Αργότερα, μαζί με τον Αλέξη Καλίτση με τίμησαν με μια υπέροχη συνεργασία. Μου έδωσαν την ευκαιρία και γράψαμε κάτι παρέα. Δεν πρόλαβα να παίξω μαζί της.
Είχα χαθεί τα τελευταία χρόνια. Μετανιώνω Έτσι είναι όλοι οι σπουδαίοι. Γενναιόδωροι. Απλοί. Σαν αυτό που έχουν, να ανήκει σε όλους. Δεν ξέρω αν πρόλαβα να σε ευχαριστήσω όπως ήθελα για όσα έκανες για εμένα. Θα σου είμαι ευγνώμων. Πάντα. Καλό ταξίδι. Δεν ξέρω για ποιο λόγο αυτή η ερώτηση με κάνει να κλαίω σαν παιδί: «Ποιος πήγε και άπλωσε τα ρούχα στην ταράτσα;» Ε;».
Ο ηθοποιός, σκηνοθέτης, θεατρικός συγγραφέας και υπέροχος σκιτσογράφος Γιώργος Γαλίτης, χρησιμοποίησε την εμβληματική της ατάκα [και τη μορφή του ρόλου της που έφερε ως σκιά] για να πει το δικό του αντίο. Μια λέξη αρκούσε για να θυμηθούμε τη Μαντάμ Σουσού, που παρήγαγε και πρόβαλε η ΕΡΤ: «Σιλανς»… με διαφορετικό νόημα αυτή τη φορά.
Στο διαδίκτυο κυκλοφόρησε επίσης και το «Ορεβουάρ Μαντάμ Σουσού, Χριστίνα Μαρκάτου, Όλγα Χαρίτου» μέσω του @kon_geo
Ο δημοσιογράφος Αντώνης Μποσκοϊτης έγραψε: «Κάπνισε τώρα το τελευταίο τσιγαράκι σου. Ελεύθερη απ΄ τους πόνους του σώματος και της ψυχής. Αντίο, Άννα Παναγιωτοπούλου. Ο λαός αυτός σου χρωστάει πολλά…».
Στο διαδίκτυο κυκλοφόρησαν επίσης πολλές συρραφές φωτογραφιών με τη Μίνα Αδαμάκη και την Άννα Παναγιωτοπούλου, με ατάκες από τη σειρά «Τρεις Χάριτες», σα να είναι μια νοητή συνάντηση τους σε ένα κόσμο μακριά από τα επίγεια.
«Αννούλα μου υπέροχη…καλό ταξίδι! Μας την εκανες Μ Σαββατο…θα σ αγαπω, θα σε θυμάμαι και θα ευγνωμονώ το θεό που συναντήθηκαν οι δρόμοι μας πάνω στη σκηνή, αλλά κυρίως κάτω απ αυτη….. Σ’ ευχαριστώ για ολα!» γράφει ο Αργύρης Αγγέλου σε ανάρτησή του.
Αννούλα μου υπέροχη…καλό ταξίδι! Μας την εκανες Μ Σαββατο…θα σ αγαπω, θα σε θυμάμαι και θα ευγνωμονώ το θεό που συναντήθηκαν οι δρόμοι μας πάνω στη σκηνή, αλλά κυρίως κάτω απ αυτη…..
Σ’ ευχαριστώ για ολα!#Αννα_Παναγιωτοπουλου pic.twitter.com/b2q39P6r3G — Argiris Aggelou (@ArgirisAggelou) May 4, 2024
«Πολύπλευρη, αυθεντική και ταλαντούχα, η Άννα Παναγιωτοπουλου έφυγε σήμερα από τη ζωή. Η Ελληική Ακαδημία Κινηματογράφου την αποχαιρετά και εκφράζει τα θερμά της συλληπητήρια στους οικείους της», αναφέρει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.
Περισσότερες δηλώσεις, στο κείμενο της Ιωάννας Λουμάνη ΕΔΩ, με παραπομπή στην πηγή της πρωτότυπης έρευνας της.
www.ertnews.gr